جمعه هفته گذشته، بعد از سپری شدن سه هفته از ترم اول، امتحان میان ترم را برگزار کردیم. به این صورت که در داخل گروه کلاسی فایل pdf سوالات را آپلود کرده و از ساعت 15 الی 21 مهلت ارسال قرار دادم.
دلیل طولانی بودن مدت امتحان، سخت بودن یا زیاد بودن سوالات نبود، بلکه به هر حال باید جنبه های مختلف را هم در نظر داشت، مثلاً روز جمعه روز استراحت و مهمانی و رسیدن به خانواده و ... این قبیل موارد است. همچنین از دیگر سو باید اختلالات اینترنت را هم به حساب آورد؛ لذا بازه ی برگزاری امتحان 6 ساعت بود.
امتحان در دو بخش به عمل آمد؛ بخش اول همان حروف، ترکیبات و کلماتی بود که در طی سه هفته آموزش داده و کار شده بود. طوری که حروف و ترکیبات سه مرتبه و کلمات هر کدام فقط یک مرتبه باید نوشته می شد. اگر هنرجویی یکبار از سه بار تکرار را قابل قبول می نوشت، نمره آن مورد را دریافت می کرد. اما کار سخت در بخش کلمات بود، چون در یک بار تکرار مجال اشتباه و خطا نیست.
اسم بخش دوم را سوالات دیداری گذاشته بودم. همان طور که در پُست های قبلی هم متذکر شدم، حروف لاتین هم مثل خط فارسی - عربی، دارای حرکات پایه ای است و با یاد گرفتن این حرکات اساسی، تقریباٌ نصف راه را رفته ایم! قرار بود در این بخش، هنرجویان با فکر و تصور، از قوه تخیل خودشان بهره گرفته و شکل زیبای حروفی را که آموزش ندیده بودند، بر مبنای آموزش دیده ها حدس بزنند. مثلاٌ در جلسه سوم، با حرف C و شکل زیبای آن آشنا شدند؛ حالا باید از روی قرابت ظاهر حروف C و G تشخیص می دادند که شکل زیبای حرف G که هنوز فرا نگرفته اند باید چیزی شبیه به حرف C باشد. برعکس، شکل زیبای حرف Z را به ایشان نشان دادم و خواستم تا با تأمل تعیین کنند، این حرف از ترکیب کدام دو حرف بزرگی که بلد هستند، تشکیل شده است. بخشی که چالش برانگیز و جذاب بوده است.
من خیلی در بند نمره نیستم، به هر حال چاره ای نیست، چون روند و روال قوانین آموزشگاه چنین می طلبد؛ علی ای حال، تمرین هنر باید با شادی و لذت باشد. با استرس و فشار ذوق و سلیقه آدمی تحلیل می رود.